Radio Sessions 1985-1990 DISCOGRAFIE

Recensie | Fatal Flowers op weg naar de top in Joure in 1986 én op de plaat

Joure - In 1984 richtte Richard Janssen de Fatal Flowers op. De band ontpopte zich in het popcircuit tot een band van formaat. Iedere gelegenheid om ergens te komen spelen werd aangepakt.

Zo bezocht het Amsterdamse viertal op 31 mei 1986 (muziek)café ’t Hert tegenover de Jouster Tour. Op dat moment bestond hun productie nog uit slechts één mini-album ‘Fatal Flowers’. De tweede lp, die in datzelfde jaar werd uitgebracht zou hun grote doorbraak betekenen. Zowel het album ‘Younger Days’ als de gelijknamige single kenden veel succes. Zo veel succes dat de Flowers in 1987 voor dit album een Edison in ontvangst mochten nemen! Het doek viel voor de Fatal Flowers toen voorman en oprichter van de band Richard Janssen in 1990 de stekker eruit trok. Momenteel is de band weer bijeen voor een aantal optredens in het land en bovendien is er een dubbelalbum uitgebracht met opnamen, die in de periode 1985-1990 zijn gemaakt tijdens diverse radiosessies. De tijd waarin de Jousters kennis konden maken met de gitaarrockers in café ’t Hert!

The Fatal Flowers: ‘Radio Sessions 1985-1990’
(2 lp op 45 toeren). 50 min. Gelimiteerde oplage. Bird Fish BM 19-001.

Doordat de opnametechniek in de jaren tachtig in de radiostudio’s al veel kwaliteit kende, is het geen wonder dat teruggegrepen kon worden op het materiaal van voorheen. Met name de VPRO was destijds al een trendsetter met programma’s als ‘Backline’, ‘De Wilde Wereld’ en ‘Nozems-a-gogo’. Programma’s die deels in radiostudio’s werden opgenomen (o.a. VPRO, KRO en VARA), maar tevens op locatie, zoals in de Amsterdamse Melkweg. Het album vermeldt nauwkeurig welke muzikant destijds deel uitmaakte van de band, bandleden die na het verlaten hiervan zelf veelal hun stempel op weer andere muziek wisten te zetten.

Op enige uitzonderingen na, zoals het eerder aangehaalde ‘Younger Days’ van Richard Janssen, is ver weg het meeste materiaal van deze beide platen niet eerder op geluidsdragers uitgebracht van de Fatal Flowers. Het is aardig en heel verrassend dat elke plaatkant een nummer bevat van collega-artiesten uit het buitenland, zoals John Lennons ‘Gimme Some Truth’, ‘Byrds’-lid Jim McGuins ‘It won’t Be Wrong’, Neil Youngs ‘Don’t Cry No Tears’ en ‘Another girl, Another Planet’ van ‘The Only Ones’. Natuurlijk wilde de band zich destijds vooral profileren met eigen werk, maar het vertolken van meer alternatief werk van collega-musici bewees dat de band ook zelf “muzikale helden” kende… , helden die afweken van de destijds geliefde zoals Madonna en ‘Tears for Fears’.

Dankzij mensen als voormalig VPRO-dj Fons Dellen, scribent en Flowers-liefhebber van het eerste uur Martijn Dierkx, project manager Phil Tilly en muziekarchivaris Jeroen van Erp kon dit prachtige compilatiealbum tot stand komen. Een album dat schitterend artwork kent van Robert Muda van Hamel. Alsof de koele archieven zojuist zijn opengegaan en het materiaal uit lang vervlogen tijd zich aandient.

Een prachtig album van één van de meest toonaangevende Nederlandse bands uit de jaren tachtig. Een dubbel-lp op 45 toeren, die met de verstrekte codes bovendien nog te downloaden is.

Bron : Jouster Courant 27 jul 2019, Koos Schulte

Zanger/gitarist Richard Janssen leek lang de muziekbusiness de rug toegekeerd te hebben. Tot begin 2019 plots een reünietournee werd aangekondigd. The Fatal Flowers zijn terug, maar klinken ze nog als in hun Younger Days?

Op dit speciaal uitgegeven toursouvenir (dubbel vinyl) in ieder geval wel. Het betreft niet eerder uitgegeven, voor de VPRO (1985-1989) en KRO/NCRV (1990) opgenomen radiosessies. Veertien proeven van bekwaamheid, al hadden dat er meer kunnen zijn: de sessies voor Nozems-a-gogo uit 1989 ontbreken, omdat ze eerder op de compilatie Younger Days (2002) verschenen. De groep onderging tussentijds twee wissels op gitaar en bas, en terugluisterend valt op dat de band nergens vernieuwend in was. De vier hier aanwezige covers, van The Only Ones, Neil Young, John Lennon en The Byrds, geven exact het spectrum weer waar de band muzikaal uit putte. Niet dat er in de punktijd in Engeland – of eerder in Canada of aan de Amerikaanse westkust – geen betere bands rondliepen, maar de Amsterdammers kwamen er met hun melodieuze gitaarrock, Americana en aan punk grenzende rock & roll indertijd behoorlijk mee weg. En terecht. Om maar eens een quote uit een andere tak van sport uit 1988 te gebruiken: ‘Dit was een goed stel hoor.’ Als ze nu live het niveau van deze radiosessies halen, zul je weinigen horen klagen.

Radio Sessions 1985-1990 is sinds 14 juni te streamen op de digitale platforms, vanaf 30 juni ligt de vinyl-uitgave in de winkel.

Bron : Oor 25 juni 2019, Willem Jongeneelen

In de tweede helft van de jaren tachtig waren The Fatal Flowers regelmatig live op de Nederlandse radio te horen. Veertien nummers van deze radiosessies, opgenomen bij de VPRO en KRO-NCRV, worden nu voor het eerst officieel uitgebracht onder de naam Radio Sessions 1985-1990. Deze unieke release is een must voor liefhebbers van de Flowers en laat duidelijk horen dat de band in de jaren tachtig een sterke livereputatie had opgebouwd. Radio Sessions 1985-1990 wordt in een gelimiteerde oplage uitgebracht, bestaande uit een dubbel 12 inch die op 45 toeren kan worden afgespeeld. Op elk van de vier plaatkanten zijn covers van muzikale helden van de bandleden te vinden: Neil Young, The Only Ones, John Lennon en The Byrds. Naast de drie studioalbums van de band, die in een nieuwe uitgave op gekleurd vinyl worden uitgebracht, vormt dit livealbum een prima aanvulling. Overigens met dank aan Martijn Dierkx, de archivaris van The Fatal Flowers die veel werk heeft verricht om deze release mogelijk te maken.

Bron : Plato Mania juni 2019, Godfried Nevels