ReX





































































2 METER SESSIE 16 NOVEMBER 1996

Jan Douwe: Te gast is Richard Janssen, de welbekende Amsterdamse muzikant van Shine, Fatal Flowers. Richard goedenavond.
Richard: Hi
Jan Douwe: Richard, waarom begin je aan Rex als je zo hard bezig bent met Shine vroeg ik me af toen het plaatje uitkwam. Want hij kwam op mijn buro te liggen van: "he, dit is volslagen nieuw".
Richard: Ja, nou wij waren ook wel heel hard bezig met Shine. Maar ik geloof dat de buitenwereld niet zo heel hard bezig was met Shine. Dus op een bepaald moment hadden we gewoon niet zo veel te doen. Ik denk dat mensen het een beetje te raar vonden vaak.
Jan Douwe: Ja, ja.
Richard: En dus hadden we van de zomer niet zoveel te doen. Daar komt het eigenlijk wel op neer. Dus toen ben ik de studio ingegaan.
Jan Douwe: Met andere muzikanten?
Richard: Eh, ja. Dat was wel een beetje de bedoeling, anders zou het te vaag worden. DAn zou het gewoon Shine onder een andere naam worden. En dat was een beetje raar. Dus dat heb ik inderdaad voornamelijk met andere muzikanten gedaan en veel in m'n eentje ook.
Jan Douwe: Is het te simplistisch om te zeggen dat Rex de zachte kant van Janssen is, of de voorzichtige kant van Janssen?
Richard: Nou het is een kant, laten we het daar maar op houden
Jan Douwe: Ja.
Richard: Vandaar dat ik ook een andere naam heb gekozen.
Jan Douwe: Het zijn hele kleine lieve liedjes he?
Richard: Ja, ja. Maar dat vindt ik ook leuk om te maken af en toe. Dat zijn de enige liedjes waarbij ik de tekst en muziek tegelijkertijd schrijf. Of waar ik soms zelfs eerder tekst schrijf dan de muziek. Dus dat is een hele andere discipline. Maar ik vind bijvoorbeeld dat hele . . . van Shine ook heel leuk. Dus vandaar. Want ienmand vroeg me laatst: "waarom doe je het dan niet onder Richard Janssen of zo". Maar als ik het onder Richard Janssen zou doen, dan zou dat dus Richard Janssen zijn.
Jan Douwe: Ja precies
Richard: Maar dat is het dus ook niet
Jan Douwe: Je hebt die groepsnaam of dat pseudoniem nodig om die ene kant, of die verschillende kanten van je te kunnen uiten?
Richard: Daar komt het wel op neer ja.
Jan Douwe: Daaruit begrijp ik dat Shine niet dood is?
Richard: Nee dat niet. Op dit moment is iedereen even wat andere dingen aan het doen. Vooral JB, die zit nu in India.
Jan Douwe: Jan Bart Meyers
Richard: Ja, ja. Dus die komt in December weer terug en dan moeten we maar verder kijken of . . . Maar we zitten op dit moment wel in een hele andere situatie, ik bedoel we hebben geen. We hebben in principe geen management, we hebben geen contract.
Jan Douwe: Dus je bent vgelvrij. Voelt dat goed of denk je: "nou ja".
Richard: Nee, dat vindt ik altijd wel prettig. Je kan het zien als een afsluiting, maar ik zie altijd meer als een nieuw begin.
Jan Douwe: Als mensen over jou zeggen: "vreemde muzikant die man, de ene keer Shine, Fatal Flowers had hij mee door moeten gaan. Nu komt hij met Rex, wat wordt het volgende?". Vind je dat prettig om te horen, of zeg je: "nou. . ."
Richard: Nou kijk, carrierematig is het wat minder prettig. Maar voor mezelf vindt ik het heel prettig dat ik niet in een ding ben blijven steken. En ook omdat ik telkens wat anders doe heb ik ook de mogelijkheid bijvoorbeeld om de volgende keer weer met wat anders uit te komen, of iets anders te doen. En daar zal niemand raar van op kijken. Men zal hoogstens wat meewarig het hoofd schudden. Maar meer niet. Dus dat is wel een vrijheid die ik ambieer.
Jan Douwe: Jullie hebben nu geen sample machine bij je neem ik aan?
Richard: Geen wat?
Jan Douwe: Geen sample machine bij je
Richard: Nou, nee. We hebben weer een andere machine bij ons.
Jan Douwe: En wat is dat voor machine?
Richard: Een machine met een heleboel rare geluidjes. Je speelt er gitaar over, maar het klinkt niet meer als gitaar. Laat ik het daar maar op houden.
Jan Douwe: Dat is niet die machine waar bijvoorbeeld dat Beatle-sampletje in zit he?
Richard: Shhh
Jan Douwe: Waarom grijpen muzikanten uit de jaren negentig. . .
Richard: Als Michael Jackson nu luisterd ben ik de lul
Jan Douwe: . . .terug op de jaren zestig?
Richard: Ehm, is dat zo? Vindt je dat? Ik vind dat nogal meevallen. Ja het ligt eraan hoe je het noemt. Als je een gitaarriff sampled kan je zeggen: "ik grijp terug op de jaren zestig". Omdat gitaarriffs nu eenmaal in die tijd ontstonden. Maar of ja dat dan ook zo moet zien. Dat weet ik niet. Ik vind meer dat je, je ziet het meer als een bouwsteen. Daar bouw je iets nieuws mee op.
Jan Douwe: Nou Michael Jackson luisterd toch niet, maar waarom heb je dat Beatle-sampletje gebruikt?
Richard: Nou ja het paste goed in het lied he, Love, Love, Love. De plaat heet Love Baby Love, en het gaat over liefde. Dus ja, hoe kom je er dan op?!
Jan Douwe: Ik voel hem. Dank je wel. He Richard zullen we maar aan de muziek gaan. Dan ga ik je bandleden voorstellen. Op gitaar Philip Tilli, op bas Stefan van Duyn, op drums Baz Mattie en op zang en gitaar Richard Janssen. Hier is live vanuit de Eseka 3 hier in Hilversum, Rex. De nieuwe band van . . .wat? Ik hoor: "niet te snel". Hier is live vanuit de Eseka 3 de studio van radio 3 de nieuwe band van Richard Janssen, die nu zijn koptelefoon opzet en hoort dat ik de band ga aankondigen.
Richard: Ik wist niet dat er een hardloopwedstrijd aan verbonden was.
Jan Douwe: Maar daar ben jij goed in. Je bent een sporter in hart en nieren. Dames en heren, jongens en meisjes. Rex live!

Jan Douwe Kroeske interviewde Richard. Voor de setlist van deze sessie, zie de sessie's pagina.