A
F
1
E

BOYS RECENS1E

MONNIKENWERK

Shine is de dekmantel van Richard Janssen, de vroegere voorman van The Fatal Flowers, die er een kleine drie jaar geleden plotseling de brui aan gaven terwijl hun carrière juist een internationale vlucht scheen te gaan nemen. Dat zijn lang verwachte solodebuut verschijnt onder de naam van een vooralsnog fictieve groep tekent overigens de ambivalentie waarmee hij altijd al in de schijnwerpers leek te staan. Paradoxaal genoeg blijkt Boys zowel letterlijk als figuurlijk een uitgesproken persoonlijk album, want het betreft een schoolvoorbeeld van monnikenwerk, dat bovendien getuigt van de nodige artistieke aspiraties. De tien nummers van eigen hand doen zelfs onwillekeurig aan als een heuse cyclus, te meer door de suite-achtige opbouw van een aantal stukken, welke in sommige gevallen citaten bevatten uit klassiekers van Lou Reed en Muddy Waters. Uiterst sober begeleide mijmerliedjes in hun kennelijke oervorm worden op vanzelfsprekende wijze afgewisseld met tamelijk breed gearrangeerde stukken, waarin nota bene buitengeluiden zijn gemonteerd van spelende kinderen, kwinkelerende vogels en voorbijrijdende auto's. Ofschoon Janssen zich geen moment in irrelevante details verliest en consequent de inhoud boven de vorm laat prevaleren, maakt Boys vanwege de rijkdom aan ideeën en vondsten zeker bij de eerste draaibeurt een verre van toegankelijke indruk. Met zijn onnavolgbaar lijzige praatzang en pakkende gitaarmotieven weet hij de luisteraar echter toch nog vrij gemakkelijk over de drempel te trekken van deze allengs indrukwekkender wordende prestigeplaat.

Bron: Oor, Geert Henderickx

OPNIEUW 'N LEKKER BANDJE

Shine is het nieuwe project van Richard Janssen. Zijn vorige band heette Fatal Flowers, dus dan weet je al een beetje wat voor vlees je in de kuip hebt. Richard heeft gelukkig geen last van post-fatale depressie. Op het Shine-album 'Boys' staan opnieuw de gitaren centraal. De produktie is eenvoudig en toch doeltreffend; de plaat heeft een lekker jaren-zeventig-geluidje. Ook al bestaan de Fatal Flowers niet meer, op deze CD lijkt er sprake te zijn van een reunie. Drummer Henk Jonkers, bassist Geert de Groot en gitarist Rene van Barneveld (Urban Dance Squad) spelen een deuntje mee. Toch is Shine vooral een project van Richard Janssen. Hij heeft de nummers geschreven en geproduceerd. Janssen zal met een nieuwe band ook weer gaan optreden. Sterke nummers zijn de single 'Promised Land' en Rock and Roll'. Je hoort dat Janssen zeer onbevangen te werk is gegaan, de nummers lijken stuk voor stuk goed klinkende demo's. Shine is geen Fatal Flowers deel 2, maar wel opnieuwe een lekkere band.

Bron: ?