M
E
D
I
A


M
E
D
I
A


M
E
D
I
A


M
E
D
I
A


M
E
D
I
A


M
E
D
I
A


M
E
D
I
A


M
E
D
I
A


M
E
D
I
A


M
E
D
I
A


M
E
D
I
A


M
E
D
I
A


M
E
D
I
A


M
E
D
I
A


M
E
D
I
A


M
E
D
I
A


M
E
D
I
A


FRET MAART 1995
EVERYBODY TALKS ABOUT. . . .
SHINE IN LONDON

Shine heeft sinds december '94 weer een volledige bezetting. Naast zanger/gitarist Richard Janssen en gitarist J.B. Meyers bestaat de band nu uit Baz Mattie (ex-La Lupa) op drums en bassist Marc Baronner (ex-Toy Factory). Live wordt de band de komende tour bijgestaan door toetsenman Dick Brouwers die voorheen actief was in de Soft Parade. Shine heeft onlangs getekend bij het Haagse Van Records en wil in 1995 eerst drie ep’s releasen. Deze kunnen samen met de cd (met nieuwe mixen en extra nummers) worden verzameld in een mooie opbergbox. De eerste EP Popmusic, waarop een drietal songs en een remix, is eind februari uitgeko-men. De band nam in Londen op. Bassist Marc hield voor Fret een dagboek bij.

'Voor de opnames van deze EP deden we een week pre-produktie in de Amsterdamse Boventoon studio. De arrangementen van de nummers werden hier nog even onder de loep genomen en er werd een keuze gemaakt uit de verschillende versies van een aantal songs. Bovendien leerden we hier onze producer George schilling wat beter kennen. Hij werkte voorheen met onder meer de Soup Dragons (I'm Free), Gold Cut en The Fall. Hij deed nog een aantal suggesties voor de nummers die ook werden uitgeprobeerd. Daarna vertrokken we voor twee en een halve week naar de Londense Orinoco studio.

De eerste indruk van de Orinoco is goed. Er is een grote studio met verschiilIende opnameruimtes en een kleine waarin voornamelijk danceprodukties worden gedaan. Uit deze ruimte, de ‘Toyshop’ klinken bij binnenkomst moddervette synthi-bassen. Het blijkt om een remix voor Terence Trent D’Arby te gaan. In de relaxruimte staat een poolbiljart en een tv. Prima. Het ons toebedeelde appartement ligt op Ioopafstand van de studio vlak bii deTower Bridge. De entee is al behoorlijk sjiek met een zwart marmeren hal en een heuse portier. Onze ruimte valt ook niet tegen, drie slaapkamers, een luxe keuken en badkamer. Hier houden we het wel uit.

We checken de verschillende opnameruimtes, en kiezen voor de basis van het eerste nummer, Function Of The Eye, voor klein gort droog klinkend drumhok. Bas zit opgesloten achter een dikke glazen deur en een muur van dempend materiaal. De rest van de band speelt met koptelefoon in de middenruimte en de controlroom. Het is even inkomen, maar na een aantal takes staan de drums er perfect op. We nemen ook nog een versie van Perfect Sin op, maar dit nummer heeft toch meer een Jumbosound nodig. We verhuizen daar om de dag erna de hele zaak naar de grootste ruimte, een spierwitte zaal (een zogenaamde 'limbo' met afgeronde hoeken en vloe-ren) die ook geschikt is gemaakt voor het opnemen van videoclips. Richard zet meteen maar wat lichtmasten neer met blauw/groene spots. Het ziet er fantastisch uit. De versterkers kunnen hier ver open, en dat speelt wel zo lekker. Alleen Bas heeft nu nog echt een koptelefoon nodig omdat hij mee-speelt met drumloops en een aantal samples. De bases van Perfect Sin en de single Popmusic staan er in no time op, en omdat we on a roll zijn besluiten we maar meteen een tweetal nummers voor de volgende EP op de band te knallen. Het harde werken wordt door Dick beloond met een overheerlijke ovenschotel.

Vandaag is het basdag. Na wat strubbelingen met brommende DI’s en falende versterkers kunnen we starten. George blijkt mijn voorliefde voor oude, obscure effectpedalen te delen, en we experimenteren flink met allerlei sounds. Mijn EIectro Harmonix bassballs (voor f 30,- gekocht in Praag) blijkt de reis niet te hebben overleefd. Om dit tragische verlies te verwerken draai ik er voor Perfect Sin nog maar wat extra overdrive bij. George komt bovendien aan met zijn pronkstuk, een ‘dypthonizer’ (?!) van het merk Coloursound. Volgens het bruin/oranje frontje produceert dit kastje klanken als 'yeh', 'ai' en 'ay’. Whatever, het kIinkt in ieder geval zeer tof, mocht iemand er nog een op zolder hebben liggen dan hou ik me aanbevolen.

De rest van de band heeft intussen in de grote ruimte een schemaatje uitgewerkt en we besluiten het maar meteen met een minimum aan mikes op de band te zetten. Bas speelt dit nummer met brushes en heeft een sizzlebekken geconstrueerd door 20-pence stukken op zijn ride te tapen. Dick heeft de hammond en leslie onder controle, J.B. en Rik spelen acoustic en electric en ik besluit me op de bongos te werpen. Een paar vette joints en een aantal sixpacks Budweiser doen de rest. Na een aantal sfeervolle takes staat het nummer (werktitel: Saturday Late Night Jam) er prachtig op. Van dit soort spontane takes in de studio krijgen we allemaal een waanzinnige kick.

Spontaniteit, maar dan van een geheel andere orde, op tv. We kijken in de relaxruimte naar de Nationale aktie voor de watersnoodramp. Linda de Mol is overduidelijk in haar element (het mijne is vuur), en het neusje van de Vaderlandse (ras)artiesten maakt zijn/haar opwachting. 'Enorm spontaan’ top-entertainment, en wat een verbroedering daar in Nederland, daar worden we allemaal even stil van. En pinkt Richard daar niet een traantje weg?

De Beasty Boys spelen vanavond in de Brixton Academy, maar we waren helaas te laat voor kaartjes. Op aanraden van Tim (assistent technicus) checken we The Good Mixer, de stamkroeg van Blur. Zoals bij veel Pubs in Londen is het publiek hier zeer gevarieerd. Ouden van dagen drinken hier broederlijk naast modieuze jongeren. Er wordt hier inderdaad verdacht veel Blur gedraaid. Mod zijn is in. Na een aantal pints worden we de kroeg uit gewerkt. Het is immers al weer 11 uur. Rare jongens die Britten. We besluiten te verkas-sen naar de 'Underworld', een soort Londense versie van de Melkweg. We zijn te laat voor Weezer, maar kunnen nog swingen op een overdaad aan Engelse gitaarpop en een enkel hiphop plaatje. Dick ontmoet hier een dame die bij nadere kennismaking bij Polygram blijkt te werken en over managerskwaliteiten beschikt. Ze belooft de komende week in de studio langs te komen.

Die is inmiddels het domein van J.B. en Richard. Bij het inspelen van Popmusic wordt er al een Marshall-top opgeblazen. Zo hoort dat. De vervanging laat even op zich wachten, dus wor-den er wat wurlitzer- en hammondpartijen gedaan. Ook voor de gitaar-sound wordt er weer een flink beroep gedaan op de verzameling effectpedalen en randapparatuur. George creëert voor Popmusic met behulp van een getriggerde noisegate een uItra-heftige helicoptergitaar. Stone Roses suk on this! We hebben de vrije dag op zondag gepland zodat we de Camdenmarket kunnen bezoeken. Terwijl J.B. zijn haar in de laatste modstijl laat kappen, breidt de rest van de band haar garderobe uit. Bas gaat vanaf nu gekleed in een prachtig driedelig pak. Ik houd het op een bordeaux-rood fluweel. We spotten bovendien een aantal second-hand recordshops met een overdaad aan betaalbare soulclassics. Motown -heaven just around the corner. We besluiten de dag meteen heerlijke Indiaase maaltijd. Pottandoorie!

De dag daarna komt Icarus, de percussionist van de New Fast Automatic Daffodils (de New Fads dus) een aantal partijen inspelen. J.B. kent hem nog uit zijn Charmin’ Children tijd. Icarus heeft de nummers thuis al voorbereid dus zijn aandeel staat in een mum van tijd op de band. In het appartement vertelt hij over de criminal-justice-bill waartegen in Engeland veel protest is. Deze maakt het de overheid onder meer mogelijk bij bijeenkomsten waarbij ‘repetitive beats' klinken (raves bijvoorbeeld) keihard in te grijpen, en mensen zonder meer op te pakken. Bizar voor een land waar op dit moment weer erg veel goede dance en pop vandaan komt.

De songs klinken inmiddels behoorlijk af, en het wordt tijd om de guide vocals te vervangen. Richard zingt de nummers op verschillende manieren in en kiest vervolgens de beste stukken uit. We doen nog wat backing vocals en dan... staat alles erop. Bij een Iaatste beluistering valt mij op dat alles met behoorlijk veel power en intensiteit op de band is gekomen. ik ben erg benieuwd hoe het klinkt als het gemixed is.

George zal zamen met J.B. en Richard de nummers voor de eerste EP mixen. Van popmusic wordt er bovendien nog een remix gemaakt. Bas en ik zullen hier overigens niet meer bij zijn, want wij gaan iets eerder huiswaarts om nog wat voorbereidingen te treffen voor de tour. Deze is op 25 februari in Kikker in Utrecht van start gegaan. Check it out!’

Tourschema Shine:

3 maart Beest, Goes
4 maart Struik, Heino
11 maart Bliksem, Brummen
17 maart Botte Hommel, Bergen op Zoom
18 maart Drieluik, Zaandam
19 maart Vera, Groningen
23 maart Atak, Enschede
24 maart De Kelder, Amersfoort
25 maart Arena, Amsterdam
30 maart Boerderij, Zoetemeer
31 maart Atlantis, Alkmaar
1 april Nirvana, Lierop

Bijzondere data:

8 maart Shine op VPRO-Radio 3
20 maart Shine in Loladamusica (TV 3)

bron: Fret, Marc Baronner

terug naar de media pagina