A
F
1
E

MODERN POPMUSIC RECENS1E
Modern Popmusic (VAN/BMG)

Was het debuut Boys (1993) nog een eenmansproject van Richard Janssen, op Modern popmusic heeft de ex-Fatal Flower de compositorische hulp ingeroepen van zanger/gitarist JB Meyers. En dat heeft duidelijk gezorgd voor meer evenwichtigheid. Janssens eigenzinnige en bij vlagen geniale ideeŽn, die op Boys nog ongepolijst achter elkaar waren geplempt, zijn op de nieuwe CD gevormd tot tien sterke popsongs met, jazeker, kop en staart. Daarmee doet Shine soms zowaar een beetje denken aan de vroege Fatal Flowers, vooral in ballads als Suzy en The War. De Beatles-invloeden zijn weer duidelijk aanwezig en worden in de huidige formule aangevuld met de nodige Slades, T.Rexen en noem al die glamgroepen uit de jaren zeventig maar op. Dat wil echter niet automatisch zeggen dat Shine zich heeft toegelegd op het klakkeloos volgen van (Britse) trends. Het zandpad dat met Boys werd aangelegd is op Modern Popmusic simpelweg verhard en doorgetrokken naar een volgend stadium. En Janssen en Meyers tonen zich begenadigde songschrijvers, die melodie, melancholie en power tot een logisch en toch verassend geheel weten te smeden.

bron: Oor, Patrick Oxsener

Richard Janssen maakte naam met Fatal Flowers - in de tweede helft van de jaren tachtig een van de grote troeven van de 'Amsterdamse gitaarschool'. Sindsdien heeft hij een nieuw begin gemaakt met Shine, een groep die op dit tweede album haar vorm lijkt te hebben gevonden. Janssen's herkenbare stem is de rode draad die de muziek van zijn oude en nieuwe band met elkaar verbindt, maar het songmateriaal is compleet anders. De sixties-rock van Fatal Flowers heeft bij Shine (Janssen met gitarist-zanger J.B. Meyers) plaats gemaakt voor een sound die zich vooral lijkt te baseren op de seventies: glamrock, Bowie en Roxy Music. De songs van het in een knalgele hoes gestoken Modern Popmusic liggen lekker in het gehoor, alsof het om een collectie singles gaat (wat ook klopt, want een aantal nummers verscheen al eerder op drie ep's die aan deze plaat voorafgingen), zonder dat ze ooit plat of makkelijk worden. Elk nummer is voorzien van een avontuurlijk arrangement, dat de luisteraar regelmatig op het verkeerde been zet door de overdaad aan melodieŽn en tegenmelodieŽn. Fris en anders: precies zoals Modern Popmusic zou moeten klinken.

bron: Volkskrant

terug naar de discografie